Porn to Be Free
Porn to Be Free
Kto tak naprawdę był prekursorem Ciccioliny? Czy za pornograficznym kinem włoskim kryje się tylko nagość czy może coś znacznie więcej? Film pokazuje, czym było kino porno we Włoszech w latach 70. i 80. ubiegłego wieku, unaocznia jego wpływ, rolę i znaczenie. Poznajemy historię i genezę tego gatunku, począwszy od pierwszych czasopism zdjęciowych, kwestii cenzury i jej społecznych oraz politycznych skutków. Jedną z nich był wybór Ilony Staller, znanej jako Cicciolina, na członkinię włoskiego parlamentu. Okazuje się, że włoskie kino porno było w II połowie ubiegłego wieku strategiczną bronią służącą do zamanifestowania własnej obecności w konserwatywnym włoskim społeczeństwie. W latach 1960 – 1980 włoski przemysł kina porno nie był zainteresowany wyłącznie pieniędzmi. Choć filmy pornograficzne były w tym czasie w większości nielegalne, służyły do walki o polityczną, kulturalną i osobistą wolność. Potwierdzają to zarówno ich twórcy, jak i krytycy oraz eksperci w tej dziedzinie. W filmie pojawiają się przedstawiciele porno-biznesu, jego gwiazdy, a także pisarze, intelektualiści, filozofowie i feministki, którzy opowiadają o roli kina porno i jego wpływie na rewolucję seksualną we Włoszech. Wśród nich znalazł się pionier gatunku Lasse Braun, który zainspirował duński parlament do depenalizacji pornografii, Giuliana Gamba – pierwsza reżyserka filmów porno we Włoszech i Riccardo Schicchi, który pomógł Cicciolinie, późniejszej muzie Jeffa Koonsa, wejść do włoskiego parlamentu. Z kolei krytyk filmowy Marco Giusti wskazuje, że filmy takie jak „Ostatnie tango w Paryżu” z 1972 roku w podobny co kino pornograficzne sposób przekraczają seksualne granice. Bernardo Bertolucci w jednej z archiwalnej wypowiedzi otwarcie nawoływał do legalizacji pornografii. W drugiej połowie XX wieku pornograficzne kino było bowiem we Włoszech narzędziem protestu, służyło do wyzwalania się z okowów tradycyjnych społecznych granic, stało się prawdziwym językiem do wyrażania samego siebie.
DŁUŻSZY OPIS
ZWIŃ
-
czas trwania:78 min
-
kraj/rok:Włochy, 2016
-
reżyser:Carmine Amoroso
-
zdjęcia:Paolo Ferrari
-
produkcja:Zut Film
-
wybrane festiwale i nagrody:2016 – MFF Rotterdam
-
sekcja:
-