Thomas Tode – pisarz, kurator i reżyser filmowy. Pracuje w Hamburgu. W pracy naukowej i badawczej zajmuje się głównie esejami filmowymi, awangardą radziecką i dokumentem politycznym. Szczególnie interesują go produkcje o architekturze i archeologii oraz filmy „reedukacyjne”. Wśród programów, sympozjów i wystaw, których był kuratorem, znajdują się m.in. „Angesichts des Äußersten: Die Filme über die Befreiung der Konzentrationslager und der lange Schatten der Bilder” (Univ. Hamburg, 2015), „Die erwartete Katastrophe. Luftkrieg und Städtebau 1940–45” (Freie Akademie der Künste, Hamburg, 2013), „PhotoFilm!” (National Gallery of Art, Waszyngton, 2012; Tate Modern, Londyn, 2010) oraz „bauhaus & film” (Barbican Centre, Londyn, 2012; Weimar, Dessau, Berlin, Hamburg 2009) – na potrzeby tej ostatniej Tode dotarł do zapomnianych, uważanych za zaginione instalacji i filmów autorstwa artystów Bauhausu. Wyreżyserował szereg filmów, w tym Die Hafentreppe (1991), Im Land der Kinoveteranen: Filmexpedition zu Dziga Vertov (1996), Hafenstrasse Revisited (2010), and Das Große Spiel: Archäologie und Politik (2011). Książki jego autorstwa to m.in. „Johan van der Keuken: Abenteuer eines Auges” (1987/1992), „Chris Marker – Filmessayist (1997), Dziga Vertov – Tagebücher / Arbeitshefte” (2000), „Dziga Vertov – Die Vertov-Sammlung im Österreichischen Filmmuseum / The Vertov Collection at the Austrian Film Museum” (2006), „Viva Fotofilm – bewegt / unbewegt (2010), Der Essayfilm – Ästhetik und Aktualität” (2011), oraz „bauhaus & film” (2012). Podczas 13. edycji festiwalu Millenium Docs Against Gravity będzie można zobaczyć wyreżyserowany przez niego film Dreams Rewired.
2016-04-17