Edgar Pêra (1960) – nazywany „najbardziej indywidualistycznym portugalskim filmowcem”, jest także eseistą, pisarzem i autorem powieści graficznych. Stworzył ponad 100 filmów kinowych i telewizyjnych, jego dzieła ukazują się również na kino-koncertach, pokazach tańca teatralnego, w galeriach, internecie i innych mediach. Karierę zaczął jako scenarzysta, ale natchniony twórczością Dzigi Wiertowa kupił kamerę w 1985 roku i do dziś nie przestaje filmować. W pierwszej fazie pracy filmowej Pêra kręcił swoje kino-pamiętniki (głównie z udziałem zespołów rockowych i neuropunków); jej szczytowym punktem jest „The City of Cassiano” z 1991 r. Jego pierwszy pełnometrażowy film, Manual of Evasion LX94, obwołano „dającym do myślenia eksperymentem, który ma szansę stać się filmem kultowym”. Pêra zapytał o naturę czasu trzech wiodących amerykańskich pisarzy kontrkulturowych: Terence’a McKennę, Roberta Antona Wilsona, i Roberta Ruckera. W 1996 roku wspólnie z pisarzem Manuelem Rodriguesem założył transmedialną przestrzeń twórczą o nazwie Akademia Luzoh-Galaktica. Przez 4 lata montował pełnometrażowy The Window (Don Juan Mix), którego premiera odbyła się na festiwalu w Locarno w 2001 roku; w tym okresie wyprodukował i wyreżyserował także kilka filmów z udziałem studentów. Od tamtej pory w dziełach Pêry widać zwrot w stronę kina bardziej emocjonalnego, choć wciąż osadzonego w estetyce transrealizmu i przepełnionego ekscentrycznym humorem. W 2011 roku Pêra zaczął tworzyć filmy 3D. Oprócz kinopamiętników w 3D nakręcił między innymi Cinesapens, Stillness, Lisbon Revisited i The Cavern. Ostatnia retrospektywa jego twórczości odbyła się w Seulu, a najnowszy pełnometrażowy film 3D, Widz zadziwiony, ukazał się na festiwalu w Rotterdamie w 2016 roku.
2016-04-17