Don Juan

Don Juan
reż. Jerzy Śladkowski/Szwecja, Finlandia, 2015/92 min

Rosja, Niżny Nowogród. 22-letni wycofany, nieśmiały i nieporadny Oleg to student ekonomii, który ma objawy zespołu Aspergera. Jest niedojrzały społecznie i nie do końca dorósł jeszcze do roli mężczyzny. Za wszelką cenę poszukuje miłości i akceptacji, której nie jest w stanie znaleźć. Choć otacza go wiele osób, które chcą mu pomóc, ich działanie okazuje się bezskuteczne. Dominująca, neurotyczna i histeryczna matka Marina za wszelką cenę chce wyrwać syna z życiowego letargu i różnymi metodami próbuje otworzyć go na świat. Przede wszystkim jednak usiłuje znaleźć mu dziewczynę. Wymyśla niecodzienne terapie, aż w końcu znajduje teatralną grupę przygotowującą kostiumową wersję spektaklu „Don Juan”, w którym Oleg ma zagrać tytułową rolę. Kontrast pomiędzy romantycznym stylem bycia legendarnego francuskiego libertyna a niedostatkami w osobowości Olega okazuje się tak wyraźny i silny, że prowadzona w ten sposób terapia nabiera ironicznego, wręcz satyrycznego wyrazu. Akcja ratowania Olega z życiowej depresji i zrobienia z niego mężczyzny ma jednak pozytywne zakończenie. Pomoc przychodzi nagle i z zupełnie nieoczekiwanej strony. Na horyzoncie pojawia się piękna aktorka Tania, która zmienia nieporadnego studenta nie do poznania. Najskuteczniejszą terapią dla Olega okazuje się jednak udział w filmie – to bycie przed kamerą trwale modyfikuje jego zachowanie i reakcje. Reżyser filmu przyznaje: „Jedyną osobą, która permanentnie starała się wykorzystać obecność kamery na swoją korzyść był Oleg. Rozgryźliśmy go po kilku dniach. Najlepszy materiał kręciliśmy, gdy Oleg głęboko wchodził w to, co działo się z nim lub wokół niego, gdy pozwalałem innym robić z nim rzeczy, które musieli zrobić, na przykład podczas terapii, osobistego treningu, rozmów, kłótni czy flirtu. Pod koniec zdjęć Oleg stał się bardzo oddanym przyjacielem, człowiekiem znacznie dojrzalszym niż był na początku, a być może również znacznie lepszym ode mnie reżyserem filmu dokumentalnego. Co się stało? To proste: my „nauczyliśmy” się czytać jego osobowość, a on „nauczył” się czytać nas samych. Zrozumiałem, że on wcale nie wygłupia się tak bardzo, jak sądziłem”. Reżyser nazwał swój film „dokumentalnym obrazem na poprawę nastroju”.
DŁUŻSZY OPIS
ZWIŃ

  • czas trwania:
    92 min
  • kraj/rok:
    Szwecja, Finlandia, 2015
  • reżyser:
    Jerzy Śladkowski
  • zdjęcia:
    Wojciech Staroń
  • produkcja:
    Antonio Russo Merenda dla Ginestra Film
  • wybrane festiwale i nagrody:
    2015 – IDFA Amsterdam: Nagroda Główna VPRO Award dla Najlepszego Pełnometrażowego Filmu Dokumentalnego

Inne filmy z sekcji

Nie tacy sami

Na barkach lwa

 
Shoulder the Lion

Między siostrami

 
Between Sisters

Bracia

 
Brothers
Inne filmy z konkursu

Grand Prix Dolnego Śląska

Ukraińscy szeryfowie

 
Ukrainian Sheriffs

Mariupol

 
Mariupolis

Czas pokaże

 
Time Will Tell
 
Doc shop
Kup nasze filmy na DVD
NEWSLETTER
Zapisz się do newslettera